Pravila upotrebe boja u prostoru i savjeti za kršenje istih
Boje su jedan od najbitnijih elemenata u dizajniranju prostora, kako na području arhitekture, tako i na području unutrašnjeg uređenja. Boje imaju veliki uticaj na čovjeka, a ka odabiru savršenih nijansi usmjeravaju kako pravila likovne teorije, tako i lično iskustvo svakog pojedinačnog korisnika.
Kako pristupiti odabiru savršene boje i koja pravila teorije boja možemo zaobići kreativnim odabirom neke od 10.000 nijansi boje JUPOL Gold?
Obično se pri dizajniranju prostora radi o kombinovanju podnih obloga, namještaja, tekstila te dodataka, a svi ti elementi se hvale sa svojim tonom boje. U poređenju sa namještajem, koji je na tržištu dostupan u ograničenim varijantama boja, daleko najviše slobode pri odabiru savršene nijanse dozvoljavaju zidovi. Unutrašnja zidna boja JUPOL Gold je zapravo dostupna u više od 10.000 nijansi! Nijanse obuhvataju cjelokupan spektar kruga boja, variraju i prema hromatičnosti, a nijansiranje je moguće prema ton karti JUB Favourite feelings, skalama boja RAL i NCS, te također sa DIPI koncentratom.
Šarolikost i količina boje
Izraz šarolikosti odnosno hromatičnosti boje se odnosi na njenu zasićenost. Za hromatske boje važe veoma primjetni tonovi, dok među ahromatske boje ubrajamo bijelu, sivu i crnu. Efekat koji kreira pojedinačni ton boje ima i veličina površine boje. Opšte pravilo pri dizajniranju prostora za veće površine diktira odabir svjetlijih odnosno ahromatskih tonova, a hrabrije tamnije ili šarolike nijanse se pojavljuju u obliku manjeg naglašavanja. To pravilo kumuje činjenici da su ahromatske boje za oko manje naporne, a ujedno svjetlije boje vizuelno povećavaju prostor.
Možemo se usuditi da to pravilo prekršimo sa promišljenom upotrebom svjetlosti. Svjetlost je zapravo onaj faktor koji doprinosi percepciji trodimenzionalnosti prostora i doživljavanju boja. U prostoru sa dobrim prirodnim ili umjetnim osvjetljenjem, možemo si priuštiti i odabir živahnijih ili tamnijih nijansi. U praksi je to moguće primjetiti na primjeru šarenih fasada srednje Amerike i Mediterana, gdje šarene nijanse radi jake sunčeve svjetlosti ne djeluju previše nametljivo. Čak u manjem prostoru sa dobrim prirodnim osvjetljenjem možemo si samouvjereno priuštiti kombinovanje tamnijih ili živih nijansi, jer prostor radi velike svjetlosti svejedno neće djelovati skučeno.
Kontrasti boja
Upotreba odgovarajućih kontrasta je veoma bitna, jer određene boje nikada ne doživljavamo kao same, već se pojavljuju u kombinaciji sa tonovima boja iz okruženja. Upotreba kontrasta u dizajnu interijera zahtijeva puno znanja i hrabrosti! Kao najosnovniji važi svijetlo-tamni kontrast, koji se pojavljuje kombinovanjem svjetlijih i tamnijih nijansi, može i istog tona boje. Svijetlo-tamni kontrast je u svijetu dizajna enterijera veoma popularan, jer je takva shema boje jednostavna za razumijevanje, te praktički garantuje skladan izgled ambijenta.
Kontrast boje boji govori o kombinaciji tri boje, koje se u kompoziciji nalaze jedna pored druge i najjači je među primarnim bojama. Kontrast boje boji je obično veoma vizuelno upadljiv i prikladan za manje površine. Toplo-hladni kontrast proizilazi iz psihološkog doživljaja boja, te diktira kombinovanje toplih crveno-narandžastih tonova sa hladnim plavo-zelenim. Pri tome treba biti svjestan da ljudsko oko tople boje vidi bliže nego hladne boje. Na području unutrašnjeg opremanja, najmanje je preporučljiv komplementarni kontrast, koji se pojavljuje među bojama sa suprotnih strana kruga boja. Žuto-ljubičasta, crveno-zelena i narandžasto-plava kombinacija boja su najtipičniji primjeri komplementarnog kontrasta, boje se u tom slučaju dopunjuju i jačaju, te imaju jak uticaj na posmatrača. Rezultat upotrebe komplementarnih kontrasta je obično previše vrištav enterijer, a to možemo izbjeći tako da za kombinovanje odaberemo manje šarolike varijante komplementarnih nijansi. Tihi tonovi boja radi umirenosti dozvoljavaju komplementarno kombinovanje i kreiraju prijatan i opuštajući ambijent.
Tekstura materijala i stereotipi boja
Izraz metamerija boje označava pojavu kada ista boja pri drugačijoj teksturi i svjetlosnim uslovima može imati potpuno drugačiji efekat. Karakteristike teksture površine boje veoma utiču na doživljaj boje. Određena boja na glatkoj i sijajućoj teksturi djeluje svjetlije i hladnije nego na hrapavoj površini. Na grubim površinama se pojavljuju sjene koje kreiraju tamniji i manje šarolik izgled boje. Pošto su boje posljedica svjetlosti, temperatura boje i jačina svjetlosti može na boje imati veoma veliki efekat. Jaka svjetlost boje neutralizuje, te im oduzima šarolikost, a temperatura boje svjetlosti izgled boje otopli ili ohladi. Pri odabiru boja je zato potrebno uvažiti kako materijal na koji će boja biti nanesena, tako i svjetlost u prostoru.
Pošto na naš doživljaj boja utiču i naša iskustva, uspomene i sveopšti društveni stav, neke boje su dobile specifičan renome. Tamnije i hladne boje, na primjer, stereotipno pripadaju muškom spolu, a svjetliji topli tonovi ženskom; u zadnje vrijeme je ta granica sve tanja. Savremeni ambijenti majstorski dokazuju, da je svaka boja prikladna za svakoga – u odgovarajućoj nijansi i kombinaciji, naravno! Nježno ružičastu puderastu nijansu si možemo priuštiti i u više muškom prostoru, gdje je balansiramo sa tamnijim sivim tonovima i robusnijim teksturama zidne dekorativne tehnike DECOR Beton look.
Izvor fotografija:
1. https://www.decor8blog.com/blog/2018/12/7/pqqxxs0fjzo6f07x3sxxgbc1uyngeq?format=amp
2. https://www.festenarchitecture.com/place-saint-george-1.html
3. http://thatscandinavianfeeling.com/inspiration/the-scandinavian-interior-colour-trends-of-2019-from-jotun-lady
4. https://trendland.com/jake-curtis-brilliant-interior-photography-1/
5. https://www.myhomestyle.site/home-decor/artyshow-shut-up-and-love-me-photo/
6. https://www.behance.net/barinovandrey